ZAKON O UPRAVI U
FEDERACIJI BOSNE I HERCEGOVINE
Dio prvi
OSNOVE UPRAVE U
FEDERACIJI BOSNE I HERCEGOVINE
I - OSNOVNE ODREDBE
Clan 1.
Ovim zakonom, u skladu
sa Ustavom Federacije Bosne i Hercegovine, uredjuju se osnove
uprave u Federaciji Bosne i Hercegovine (u daljem tekstu: Federacija),
koje se odnose na polozaj, ulogu, ustrojstvo, osnovna ovlastenja
i obaveze organa uprave Federacije i organa uprave kantona-zupanije,
kao i ovlastenja gradonacelnika, odnosno opcinskog nacelnika
u vrsenju poslova uprave, te ovlastenjima, obaveze i odnosi
federalnih organa uprave i federalnih ustanova i druga pitanja
od znacaja za organizaciju i rad tih organa u vrsenju poslova
uprave.
Clan 2.
Poslove uprave iz okvira
nadleznosti Federacije, odnosno nadleznosti kantona-zupanije
obavljaju organi uprave Federacije, odnosno organi uprave kantona-zupanije,
a poslove uprave i samouprave iz nadleznosti grada odnosno opcine
vrsi gradonac elnik odnosno opcinski nacelnik, putem gradskih
odnosno opcinskih sluzbi za upravu (u daljem tekstu: organi
uprave).
Odredjene poslove uprave, iz okvira svojih ovlastenja i obaveza
utvrdjenih Ustavom i zakonom, obavljaju i drugi organi u skladu
sa zakonom.
Clan 3.
Organi uprave obavljaju
poslove iz svoje nadleznosti samostalno, u skladu sa Ustavom,
zakonom i drugim propisima.
Clan 4.
Organe uprave osniva
organ zakonodavne vlasti na prijedlog vlade, a gradske, odnosno
opcinske sluzbe, gradsko, odnosno opcinsko vijece na prijedlog
gradonacelnika, odosno opcinskog nacelnika.
Clan 5.
Organi uprave osiguravaju
efikasno i potpuno ostvarivanje prava i sloboda gradjana predvidjenih
u Ustavu Federacije i u aktima navedenim u Aneksu Ustava Federacije
Bosne i Hercegovine (u daljem tekstu: Aneks).
Organi uprave suradjivat ce sa svim medjunarodnim posmatrac
kim tijelima za ljudska prava osnovanim za Bosnu i Hercegovinu
i Federaciju, kao i sa nadzornim organima osnovanim instrumentima
navedenim u Aneksu.
Clan 6.
Rad organa uprave je
javan, ukoliko za odredjene izuzetne situacije zakonom nije
drukcije odredjeno.
Clan 7.
U organima uprave u
ravnopravnoj upotrebi kao sluzbeni jezici su hrvatski jezik
i bosanski jezik.
Stranke se pred organima uprave mogu koristiti i drugim jezikom,
ako taj jezik nije jedan od sluzbenih jezika. Sluzbeno pismo
u organima uprave je latinica.
Clan 8.
U organima uprave osigurava
se odgovarajuca nacionalna zastupljenost sluzbenika u skladu
sa nacionalnom strukturom stanovnistva Federacije, kantona-zupanije,
odnosno grada i opcine.
Clan 9.
Federacija, kanton-zupanija,
grad, odnosno opcina, u skladu sa zakonom, odgovaraju za stetu
koju organ uprave nanese gradjaninu, pravnom licu ili drugoj
osobi nezakonitim ili nepravilnim radom, ovisno od toga ko je
osnovao organ uprave.
Federacija, kanton-zupanija, grad, odnosno opcina ima pravo
da od sluzbenika zahtijeva naknadu iznosa koji je isplatila
na ime naknade stete u roku od sest mjeseci od dana kada je
naknadila stetu, ako je steta nastala namjerno ili krajnjom
nepaznjom sluzbenika.
Clan 10.
Sredstva za rad organa
uprave osiguravaju se u budzetu Federacije, u budzetu kantona-zupanije,
grada, odnosno u budzetu opcine.
Clan 11.
Sredstva za obavljanje
poslova uprave koji se zakonom, u skladu sa Ustavom, prenesu
Federaciji, kantonu-zupaniji, gradu ili opcini, odnosno institucijama
koje imaju javna ovlastenja, osiguravaju se iz budzeta Federacije
ili budzeta kantona-z upanije, grada ili opcina zavisno od toga
iz cije nadleznosti su prenijeti ti poslovi, a u skladu sa zakonom
odnosno drugim propisom kojim su ti poslovi, odnosno ovlastenja
prenijeti.
II - POSLOVI UPRAVE
Clan 12.
1. Zajednicka odredba
Organi uprave, iz okvira
svoje nadleznosti, vrse narocito slijedece poslove:
1) provode utvrdjenu politiku i izvrsavaju zakone i druge propise;
2) obavljaju upravni nadzor nad provedbom zakona i drugih propisa;
3) donose propise za provedbu zakona i drugih propisa;
4) predlazu i daju preporuke iz oblasti zakonodavstva;
5) odgovaraju na pitanja organa zakonodavne vlasti;
6) obavljaju druge upravne i strucne poslove odredjene zakonom
i drugim propisima.
2. Provodjenje
utvrdjene politike i izvrsavanje zakona i drugih propisa
Clan 13.
Organi uprave, u okviru
svojih nadleznosti, provode politiku koju je utvrdio organ zakonodavne
vlasti i osiguravaju provodjenje te politike, ukazuju na stanje
i pojave od znacaja za provodjenje politike i predlazu mjere
nadleznim organima za provodjenje te politike.
Clan 14.
Organi uprave izvrsavaju
zakone i druge propise neposrednim primjenjivanjem zakona i
drugih propisa, putem rjesavanja upravnih stvari u upravnom
postupku, obavljanjem upravnog nadzora i obavljanjem drugih
upravnih poslova iz okvira svoje nadleznosti.
3. Obavljanje upravnog
nadzora
Clan 15.
U obavljanju upravnog
nadzora organi uprave nadziru provedbu zakona i drugih propisa,
te zakonitost rada i postupanja organa uprave i institucija
koje imaju javna ovlastenja.
Upravni nadzor iz stava 1. ovog clana obuhvata:
1) nadzor nad zakonitoscu akata kojima se rjesava u upravnim
stvarima,
2) nadzor nad zakonitoscu rada institucija koje imaju javna
ovlastenja,
3) inspekcijski nadzor.
Clan 16.
Organi uprave, u obavljanju
upravnog nazdora, nadziru, kada su za to ovlasteni zakonom,
zakonitost upravnih akata organa uprave i institucija koje imaju
javna ovlastenja kojima se rjesava u upravnim stvarima i u vezi
s tim poduzimaju mjere za koje su ovlasteni zakonom.
Clan 17.
Nadzor nad zakonitoscu
rada institucija koje imaju javna ovlastenja organi uprave vrse
u odnosu na pitanja ostvarivanja prava i obaveza koja su zakonom
ili propisom gradskog odnosno opcinskog vijeca, u skladu sa
zakonom prenesena da o njima odlucuju institucije koje imaju
javna ovlastenja.
Clan 18.
Organi uprave, u vrsenju
inspekcijskog nadzora, iz okvira svoje nadleznosti, ostvaruju
neposredan uvid u zakonitost rada, poslovanja i postupanja preduzeca
(drustva), ustanova i drugih pravnih lica i gradjana u svezi
s pridrzavanjem zakona i drugih propisa, te podizumaju upravne
i druge mjere za koje su ovlasteni zakonom, odnosno propisom
gradskog ili opcinskog vijeca, kao i postupanje organa uprave
u vrsenju poslova uprave iz njihove nadleznosti.
Clan 19.
Vrsenje odredjenih strucnih
poslova inspekcijskog nadzora (ekspertize, ispitivanja i sl.)
moze se zakonom, odnosno propisom gradskog ili opcinskog vijeca
povjeriti specijaliziranom preduzecu (drustvu), ustanovi ili
drugom pravnom licu, osobito ako su za njihovo obavljanje potrebna
posebna strucna znanja (tehnicke i druge struke) ili primjena
znanstvenih ili posebnih strucnih metoda koje se mogu osigurati
samo posebnom opremom (laboratorije i dr.), a za koje ne postoje
tehnicke i druge mogucnosti da se vrse u organu uprave.
4. Donosenje provedbenih
propisa
Clan 20.
Rukovodioci organa uprave
donose propise u cilju omogucavanja izvrsavanja zakona i drugih
propisa iz svoje nadleznosti, kada su za to zakonom ovlasteni,
kao i druge propise u skladu sa Ustavom i zakonom.
5. Predlaganje
i davanje preporuka u pogledu zakona i drugih propisa
Clan 21.
Rukovodioci organa uprave,
iz okvira nadleznosti organa uprave kojim rukovode, predlazu
i daju preporuke u vezi sa propisima iz okvira nadleznosti organa
uprave ili prema zadatku koji rukovodiocu odredi premijer.
Clan 22.
Organi uprave obavezni
su pribavljati misljenje zainteresiranih organa vlasti, odgovarajucih
strucnih ustanova i zainteresiranih preduzeca (drustva) i drugih
pravnih lica o nacrtima propisa koje donose nosioci vlasti iz
clana 21. ovog zakona, ako je to od znacaja za uredjivanje odgovarjucih
pitanja iz njihove nadleznosti.
Organi uprave obavezni su da u obrazlozenju nacrta propisa navedu
razloge zbog kojih odredjeni prijedlozi i sugestije organa i
pravnih lica iz stava 1. ovog clana, nisu prihvaceni.
6. Odgovaranje
na pitanja organa zakonodavne vlasti
Clan 23.
Organi uprave obavezni
su pripremati i davati odgovore na pitanja organa zakonodavne
vlasti u vezi s provodjenjem politike i izvrsavanjem zakona
i drugih propisa iz svoje nadleznosti o stanju i problemima
u oblasti za koju su osnovani organi uprave.
7. Obavljanje drugih
upravnih i strucnih poslova
Clan 24.
Organi uprave, u okviru
svoje nadleznosti, prate stanje u oblastima za koje su obrazovani,
a narocito provodjenje politike i izvrsavanje zakona i drugih
propisa, utvrdjuju stanje i njihove posljedice, te u vezi s
tim poduzimaju mjere za koje su ovlasteni ili daju preporuke
organu izvrsne vlasti za utvrdjivanje politike i uredjivanje
odredjenih pitanja kojima se osigurava potpuno provodjenje politike
i izvrsavanje zakona i drugih propisa.
Clan 25.
Organi uprave prate
stanje u oblastima za koje su obrazovani na osnovu podataka
koje sami prikupljaju kada su za to ovlasteni zakonom, kao i
podataka koje prikupljaju, obradjuju i dostavljaju drugi organi
i pravna lica, na zahtjev organa uprave.
Na osnovu podataka iz stava 1. ovog clana, organi uprave izradjuju
analiticke, informativne i druge materijale, a prilikom izrade
tih materijala organi uprave saradjuju medjusobno, kao i sa
strucnim, odnosno naucnim institucijama.
Clan 26.
Ako se zakonima i drugim
propisima koji se predlazu ili prijedlozima koji su sadrzani
u analitickim, informativnim ili drugim materijalima koje pripremaju
organi uprave, zahtijevaju materijalni izdaci, organi uprave
obavezni su da u obrazlozenju prijedloga tih propisa, kao i
analitickim, informativnim i drugim materijalima iskazu iznos
sredstava koja su potrebna za provodjenje tih propisa i materijala
i odrede izvore iz kojih treba osigurati ta sredstva.
III - POVJERAVANJE
JAVNIH OVLASTENJA
Clan 27.
Preduzecima (drustvima),
ustanovama i drugim pravim licima moze se zakonom povjeriti
vrsenje odredjenih upravnih i strucnih poslova iz djelokruga
organa uprave, da u okviru svoje djelatnosti odlucuju u pojedinacnim
stvarima o odredjenim pravima i obavezama gradjana, preduzeca
i drugih pravnih lica (u daljem tekstu: institucije koje imaju
javna ovlastenja).
Institucijama koje imaju javna ovlastenja ne mogu se povjeravati
poslovi inspekcijskog nadzora, osim strucnih poslova koji su
od znacaja za vrsenje inspekcijskog nadzora (ekspertize, tehnicka
ispitivanja i sl.), ako za vrsenje tih poslova organi uprave
nemaju tehnicke i druge uvjete.
Propisom gradskog i opcinskog vijeca moze se povjeravati vrsenje
odredjenih upravnih i strucnih poslova lokalne samouprave iz
izvorne nadleznosti grada, odnosno opcine, pravnim licima iz
stava 1. ovog clana, u skladu sa odredbama cl. 27. do 31. ovog
zakona.
Clan 28.
Na institucije koje
imaju javna ovlastenja shodno se primjenjuju nacela ovog zakona
koja se odnose na samostalnost u radu organa uprave, zakonitost
njihovog rada, javnost rada organa uprave, upotreba sluzbenih
i ostalih jezika i pisama i druga nacela utvrdjena u cl. 5,
8. i 9. ovog zakona.
Zakonom i propisom gradskog i opcinskog vijeca kojim se prenose
javna ovlastenja moze se odrediti nacin obavljanja javnih ovlastenja
iz clana 27. ovog zakona, kao i ovlastenja i obaveza organa
uprave u pogledu obavljanja nadzora u vezi sa vrsenjem javnih
ovlastenja.
Clan 29.
Ako institucije koje
vrse javna ovlastenja ne vrse povjerene poslove u skladu sa
zakonom i drugim propisom, organ uprave koji vrsi upravni nadzor
obavezan je da pismeno upozori organ upravljanja institucije
koja vrsi javna ovlastenja i predlozi mu mjere za rjesavanje
tog pitanja, a prema potrebi, obavezan je da poduzme i druge
mjere u okviru svojih prava i duznosti kako bi se javna ovlastenja
obavljala u skladu sa zakonom i drugim propisom kojim su ta
ovlastenja prenesena.
Clan 30.
Upravni nadzor nad radom
institucija koje imaju javna ovlastenja u obavljanju poslova
uprave koji su preneseni na te institucije vrse organi uprave
iz upravnog podrucja i nivoa vlasti kojem pripadaju poslovi
uprave koji se obavljaju na osnovu javnih ovlastenja, u skladu
sa ovim i drugim zakonom, odnosno propisom gradskog i opcinskog
vijeca kojim su uredjena ta ovlastenja.
Clan 31.
U vrsenju upravnog nadzora
nad radom institucija koje imaju javna ovlastenja, nadlezni
organ uprave ima pravo i duznosti narocito da:
1) provodi inspekcijski nadzor i u okviru svoje nadleznosti
osigurava zakonito i u propisanim rokovima obavljanje poslova
iz javnog ovlastenja;
2) rjesava po zalbama protiv donesenih upravnih akata u vrsenju
povjerenih javnih ovlastenja, kada je to utvrdjeno zakonom;
3) prema potrebi daje strucna uputstva i objasnjenja za primjenu
zakona i drugih propisa koji se odnose na vrsenje povjerenih
javnih ovlastenja;
4) poduzima i druge mjere i vrsi druga prava koja po zakonu
ima drugostepeni organ uprave u upravnom postupku.
Institucije koje imaju javna ovlastenja duzne su nadleznom organu
uprave koji vrsi upravni nadzor nad njihovim radom da najmanje
jedanput godisnje podnesu izvjestaj o vrsenju povjerenih javnih
ovlastenja, i da na trazenje tih organa uprave, dostavljaju
odredjene podatke i dokumenta koja su od znacaja za vrsenje
nadzora u obavljanju javnih ovlastenja.
IV - ODNOS ORGANA UPRAVE PREMA
ORGANU ZAKONODAVNE VLASTI, ORGANU IZVRSNE VLASTI, MEDJUSOBNI
ODNOSI ORGANA UPRAVE I ODNOSI ORGANA UPRAVE PREMA OMBUDSMENIMA
1. Odnos organa
uprave prema organu zakonodavne vlasti
Clan 32.
Organi uprave odgovorni
su organu zakonodavne vlasti za zakonito, potpuno i efikasno
obavljanje poslova iz svoje nadleznosti.
Organi uprave imaju ovlastenja i obaveze da organu zakonodavne
vlasti iznose, radi razmatranja, pojedina znacanija pitanja
iz svoje nadleznosti i da daju preporuke u vezi sa provodjenjem
politike i izvrsavanjem zakona i drugih propisa.
Organi uprave obavezni su da, na zahtjev organa zakonodavne
vlasti, podnose izvjestaj o svom radu, o stanju u odnosnoj oblasti,
o izvrsavanju zakona i drugih propisa i o provodjenju utvrdjene
politike; da odgovaraju na pitanja organa zakonodavne vlasti
i da, u skladu sa programom rada tog organa, odnosno na njegov
zahtjev, pripremaju zakone i druge propise, kao i analiticke,
informativne i druge materijale.
Clan 33.
Organi uprave obavezni
su na zahtjev organa zakonodavne vlasti, poduzeti odgovarajuce
organizacione, kadrovske i druge mjere kojima se osigurava efikasno
izvrsavanje poslova iz nadleznosti organa uprave.
2. Odnos organa
uprave prema organu izvrsne vlasti
Clan 34.
U cilju sukladnog osiguranja
provodjenja politike i izvrsavanja zakona i drugih propisa organa
zakonodavne vlasti, organ izvrsne vlasti moze: utvrditi uputstva
i smjernice organima uprave o nacinu provodjenja politike i
izvrsavanja zakona i drugih propisa organa zakonodavne vlasti
i propisa organa izvrsne vlasti; naloziti organima uprave da
u odredjenom roku donesu propise ili poduzmu mjere za koje su
ovlasteni, utvrditi rokove za izvrsavanje pojedinih zadataka
i naloziti organima uprave da ispitaju stanje u oblastima iz
njihove nadleznosti i podnesu organu izvrsne vlasti izvjestaj
sa odgovarajucim prijedlozima.
Clan 35.
Radi ostvarivanja odgovornosti
organa uprave prema organu izvrsne vlasti, organ izvrsne vlasti
moze otvoriti raspravu o radu i odgovornosti organa uprave i
utvrditi nacin ispitivanja stanja u oblasti iz njegove nadleznosti
i pokrenuti postupak za smjenjivanje rukovodioca i zamjenika
rukovodioca organa uprave.
Clan 36.
Organi uprave obavezni
su organu izvrsne vlasti dostavljati izvjestaje o svome radu
i o stanju u oblastima iz njihove nadleznosti, kao i informacije,
objasnjenja, podatke, spise i drugu dokumentaciju koji su potrebni
za rad organa izvrsne vlasti.
Clan 37.
Organi uprave mogu od
organa izvrsne vlasti traziti uputstva i smjernice o odredjenim
pitanjima provodjenja politike i izvrsavanja zakona i drugih
propisa.
Organ izvrsne vlasti obavezan je odgovoriti na trazenje organa
uprave. Organi uprave mogu organu izvrsne vlasti predlagati
razmatranje odredjenih pitanja iz svoje nadleznosti i davati
mu prijedlog za poduzimanje potrebnih mjera.
3. Medjusobni odnosi
organa uprave
Clan 38.
Medjusobni odnosi organa
uprave zasnivaju se na ovlastenjima utvrdjenim ustavom i zakonom,
odnosno statutom, kao i na saradnji, medjusobnom informisanju
i dogovaranju.
Federalni organi uprave imaju federalnim zakonom utvrdjena ovlastenja
i obaveze u pogledu nadzora nad provodjenjem federalne politike
i federalnih zakona i drugih federalnih propisa iz iskljucive
nadleznosti Federacije kad je provodjenje te politike i tih
propisa povjereno kantonalnim-zupanijskim organima uprave ili
gradskim i opcinskim sluzbama za upravu i provodjenja federalnih
zakona i drugih federalnih propisa iz zajednicke nadleznosti
Federacije i kantona-zupanije.
Kantonalni-zupanijski organi uprave imaju kantonalnim-zupanijskim
ustavom i kantonalnim-zupanijskim zakonom utvrdjena ovlastenja
i obaveze prema gradskim i opcinskim sluzbama za upravu u pogledu
provodjenja i nadzora nad provodjenjem politike i kantonalnih-zupanijskih
zakona i drugih kantonalnih-zupanijskih propisa, ako je provodjenje
tih propisa preneseno na grad, odnosno opcinu.
Clan 39.
U ostvarivanju medjusobne
saradnje organi uprave odnosno sluzbe za upravu na istom nivou
vlasti obavezni su jedni drugim dostavljati podatke i informacije
potrebne za obavljanje poslova iz njihove nadleznosti kojima
raspolazu i do kojih dolaze u vrsenju svojih poslova, razmjenjuju
informacije i iskustva, obrazuju zajednicke strucne komisije
i druga radna tijela, organizuju savjetovanja i ostvaruju druge
oblike medjusobne suradnje.
Clan 40.
Organi uprave jednog
nivoa vlasti suradjuju sa organima uprave drugog nivoa vlasti
u svim pitanjima iz clana 38. ovog zakona koja su od zajednickog
interesa.
Clan 41.
Organi uprave nadlezni
za poslove inspekcijskog nadzora, pored suradnje iz cl. 39.
i 40. ovog zakona u vrsenju inspekcijskog nadzora suradjuju
i sa nadleznim sudovima, tuzilastvima i drugim odgovarajucim
organima.
4. Odnosi organa
uprave prema ombudsmenima
Clan 42.
Odnos organa uprave
prema ombudsmenima zasniva se na obavezama organa uprave utvrdjenim
Ustavom i zakonom, odnosno propisom gradskog i opcinskog vijeca,
kao i na medjusobnoj saradnji, informisanju i dogovaranju.
Clan 43.
Organi uprave obavezni
su omoguciti ombudsmenima na njihov, zahtjev nesmatano ispitivanje
njihove djelatnosti, odnosno djelatnosti sluzbenika organa uprave
koji su negirali ljudsko dostojanstvo, prava ili slobode, ukljucujuci
provodjenje etnickog progona ili odrzavanje njegovih posljedica.
Organi uprave obavezni su ombudsmenima osigurati sva sluzbena
dokumenta, ukljucujuci i tajna, kao i upravne spise i osigurati
suradnju svakog sluzbenika posebno u pribavljanju potrebnih
informacija, dokumanata i spisa.
Organi uprave obavezni su ombudsmenima, na njihov zahtjev, osigurati
i pristustvo pri rjesavanju stvari u upravnom postupku.
Clan 44.
Ako organ uprave ne
postupi po zahtjevu ombudsmena iz clana 43. ovog zakona, ombudsmeni
mogu od rukovodioca organa izvrsne vlasti zatraziti osiguranje
ispunjenja njihovih zahtjeva od organa uprave, a organi uprave
su obavezni postupiti po zahtjevima rukovodioca organa izvrsne
vlasti.
V - ODNOSI ORGANA
UPRAVE PREMA PREDUZECIMA (DRUSTVIMA) I DRUGIM PRAVNIM LICIMA
I STRANKAMA
1. Odnosi organa
uprave prema poduzecima (drustvima) i drugim pravnim licima
Clan 45.
Organi uprave, u okviru
svoje nadleznosti imaju prema preduzec ima (drustvima), ustanovama
i drugim pravnim licima, ovlastenjima i obaveze predvidjene
zakonom, odnosno propisom gradskog i opcinskog vijeca zasnovanog
na zakonu, a narocito u pogledu obavljanja prava, nadzora nad
zakonitoscu rada tih pravnih lica kada su za to ovlasceni zakonom,
odnosno propisom gradskog i opcinskog vijeca zasnovanog na zakonu.
Clan 46.
Organi uprave saradjuju
sa licima osobama iz clana 45. ovog zakona, u pitanjima iz svoje
nadleznosti koja su od znacaja za rad organa uprave ili su od
interesa za rad tog pravnog lica.
Pravna lica iz clana 45. ovog zakona obavezna su, u skladu sa
zakonom, na zahtjev organa uprave, dostavljati mu podatke i
informacije iz oblasti njihove djelatnosti, ako su ti podaci
i informacije od znacaja za vrsenje ovlastenjima organa uprave.
Podaci i informacije iz stava 2. ovog clana, predstavljaju sluzbenu
tajnu kad je opcim aktima tih preduzeca (drustva) i drugih pravnih
lica odredjeno da predstavljaju tajnu ili da se ne mogu objavljivati.
2. Odnos organa
uprave prema strankama
Clan 47.
Organi uprave obavezni
su zahtjeve stranaka (gradjana) rjesavati u propisanim rokovima.
Organi uprave obavezni su razmatrati predstavke i prijedloge
koje im stranke podnose i dati im odgovore na podnesene predstavke
i prijedloge.
Clan 48.
Organi uprave koji,
u vrsenju poslova iz svoje nadleznosti, ostvaruju neposredne
kontakte sa strankama obavezni su organizirati obavljanje poslova
od znacaja za ostvarivanje prava stranaka na nacin i pod uvjetima
kojima se strankama omogucuje da sto jednostavnije, brze i efikasnije
ostvaruju svoja prava i izvrsavaju obaveze kod tih organa.
Clan 49.
Organi uprave obavezni
su, bez odlaganja razmotriti podnijeti predstavke i prijedloge
stranaka na nepravilan odnos sluzbenika organa uprave prema
njima kada se obracaju tim organima u cilju ostvarivanja svojih
prava, odnosno izvrsavanja svojih obaveza.
Rukovodilac organa uprave obavezan je ispitati podnesene predstavke
i prijedloge i, ako ih ocijeni osnovanim, poduzeti zakonom predvidjene
mjere prema sluzbeniku na ciji se rad predstavka odnosi.
Rukovodilac organa uprave je obavezan dati pismeni odgovor stranki
o poduzetim mjerama u vezi sa njegovom predstavkom, odnosno
prijedlogom u roku od 10 dana od dana prijema predstavke, odnosno
prijedloga.
Clan 50.
Organi uprave u rjesavanju
stvari u upravnom postupku ne smiju od stranaka zahtijevati
da pribavljaju uvjerenja i druge javne isprave o cinjenicama
o kojima organi uprave ili institucije koje imaju javna ovlastenja
vode sluzbene evidencije.
Uvjerenja i isprave iz stava 1. ovog clana, organ uprave, odnosno
institucija koja ima javna ovlastenja obavezno pribavlja po
sluzbenoj duznosti.
Clan 51.
Kad se u upravnom postupku
stranka odazove pozivu, a bez njene krivice sluzbena radnja
radi koje je pozvana nije obavljenja, ima pravo zahtijevati
naknadu nastalih troskova.
O zahtjevu za naknadu troskova odlucuje se zakljuckom na osnovu
propisa kojim se uredjuje naknada troskova svjedocima u upravnom
postupku.
Protiv zakljucka iz stava 2. ovog clana, stranka moze pokrenuti
upravni spor kod nadleznog suda.
Troskovi iz stava 1. ovog clana isplacuju se na teret sredstava
za rad organa uprave.
Ukoliko sluzbena radnja nije obavljena namjerno ili iz krajnje
nepaznje sluzbenog lica, organ uprave ima pravo regresa prema
sluzbenom licu za isplacenu naknadu troskova.
Clan 52.
Odredbe cl. 47. do 51.
ovog zakona shodno se primjenjuju i na odnose organa uprave
prema preduzecima (drustvima), ustanovama i drugim pravnim licima
kada organi uprave rjesavaju o njihovim pravima i obavezama.
Odredbe cl. 47. i 51. ovog zakona shodno se primjenju i na odnose
institucija koje imaju javna ovlastenja kada u obavljanju javnih
ovlastenja rjesavaju o pravima i obavezama gradjana, preduzeca
(drustva), ustanova i drugih pravnih lica.
VI - OSNOVI ORGANIZACIJE
ORGANA UPRAVE
1. Nacela organizacije
organa uprave i sluzbi za upravu
Clan 53.
Federalni i kantonalni-zupanijski
organi uprave osnivaju se zakonom.
Organi uprave iz stava 1. ovog clana osnivaju se na nacin koji
osigurava potpuno i racionalno obavljanje poslova uprave iz
okvira nadleznosti Federacije, odnosno kantona-zupanije, efikasno
ostvarivanje prava i izvrsavanje obaveza gradjana, preduzec
a (drustva), ustanova i drugih pravnih lica.
Organi uprave iz stava 1. ovog clana osnivaju se u skladu sa
obimom poslova i nacelima grupisanja poslova prema vrsti, srodnosti
i medjusobnoj povezanosti i sa potrebama efikasnog rukovodjenja
njihovim radom i osiguravanja samostalnosti u radu.
Za obavljanje odredjenih strucnih poslova i drugih poslova iz
okvira nadleznosti Federacije i kantona-zupanije, koji pretezno
zahtijevaju primjenu strucnih i znanstvenih metoda rada i s
njima vezanih upravnih poslova, zakonom se osnivaju federalne,
odnosno kantonalne-zupanijske uprave ustanove (u daljem tekstu:
upravne ustanove).
Clan 54.
Za vrsenje upravnih
i strucnih poslova i poslova lokalne, samouprave, iz okvira
nadleznosti grada i opcine osnivaju se sluzbe za upravu.
Pri osnivanju sluzbi iz stava 1. ovog clana, shodno se polazi
od kriterija utvrdjenih u odredbama st. 2. i 3. clana 53. ovog
zakona.
Sluzbe iz stava 1. ovog clana, osnivaju se propisom gradskog
i opcinskog vijeca na prijedlog gradonacelnika, odnosno opcinskog
nacelnika.
Clan 55.
Za obavljanje strucnih
i drugih poslova za potrebe organa zakonodavne vlasti i organa
izvrsne vlasti i organa uprave mogu se osnivati odredjene strucne,
tehnicke i druge sluzbe, kao zajednic ke ili samostalne sluzbe,
o cemu odlucuje organ izvrsne vlasti.
2. Radni odnosi
u organima uprave
Clan 56.
Osnove radnih odnosa
sluzbenika i namjestenika u organima uprave uredjuju se posebnim
federalnim zakonom.
3. Unutarnja organizacija
organa uprave
Clan 57.
Unutarnja organizacija
organa uprave utvrdjuje se tako da se osigura narocito:
1) efikasno obavljanje poslova, racionalna organizacija rada
i uspjesno rukovodjenje organom;
2) ostavrivanje pune saradnje organa uprave sa drugim organima;
3) grupisanje poslova u skladu sa njihovom prirodom i nacinom
njihovog obavljanja;
4) potpunije objedinjavanje zajednickih i opcih poslova radi
njihovog racionalnog obavljanja i koristenja usluga zajednickih
sluzbi osnovanih za potrebe svih ili pojedinih organa uprave.
Unutarnja organizacija organa uprave utvrdjuje se pravilnikom.
Clan 58.
Pravilnik o unutarnjoj
organizaciji organa uprave mora biti uskladjen sa nadleznostima
organa uprave, kao i sa opcim nacelima o unutarnjoj organizaciji
organa uprave, koju propisuje organ utvrdjen zakonom.
Pravilnik o unutarnjoj organizaciji organa uprave donosi rukovodilac
organa uprave, u saglasnosti sa organom izvrsene vlasti ili
drugim organom odredjenim zakonom, a u gradu i opcinu gradonacelnik
odnosno opcinski nacelnik, uz saglasnost gradskog, odnosno opcinskog
vijeca.
Clan 59.
Pravilnikom o unutarnoj
organizaciji organa uprave utvrdjuje se narocito:
1) organizacione jedinice i njihova nadleznost;
2) nacin rukovodjenja;
3) programiranje i izvrsavanje poslova;
4) ovlastenja i odgovornosti sluzbenika u obavljanju poslova;
5) ukupan broj sluzbenika i namjestenika za obavljanje poslova;
6) naziv i raspored poslova po organizacijonim jedinicama, sa
opisom poslova za svakog sluzbenika i namjestenika ili grupa
sluzbenika ili namjestenika i potrebnim uvjetima u pogledu strucne
spreme i drugih uvjeta za rad na odnosnim poslovima;
7) broj pripravnika koji se primaju u radni odnos i uvjeti za
prijem pripravnika.
Poslovi organa uprave u pravilniku o unutarnjoj organizaciji
grupisu se prema njihovoj vrsti, srodnosti, obimu i stepenu
slozenosti, odgovornosti i drugim uvjetima za njihovo obavljanje.
VII - OVLASTENJA,
OBAVEZE I ODGOVORNOSTI RUKOVODIOCA ORGANA UPRAVE
1. Rukovodilac
organa uprave, njegov zamjenik, rukovodec i sluzbenici i sluzbenici
sa posebnim ovlastenjima
Clan 60.
Organom uprave rukovodi
rukovodilac.
Rukovodilac organa uprave predstavlja organ uprave, organizuje
i osigurava zakonito i efikasno obavljanje poslova, donosi propise
i izdaje druge akte za koje je ovlasten i poduzima druge mjere
iz nadleznosti organa uprave, te odlucuje u skladu sa zakonom,
o pravima, obavezama i odgovornostima sluzbenika i namjestenika
u vrsenju sluzbe.
Rukovodilac organa uprave imenuje i smjenjuje organ odredjen
Ustavom i zakonom. Sluzbama iz clana 54. ovog zakona rukovodi
gradonacelnik, odnosno opcinski nacelnik.
Clan 61.
Rukovodilac organa uprave
obavezan je da, na osnovu i u okviru Ustava, zakona, odnosno
statuta i drugih propisa i smjernica organa izvrsne vlasti,
savjesno vrsi povjerenu mu funkciju i osobno je odgovoran za
njeno vrsenje, kao i za rad organa kojim rukovodi.
Rukovodilac organa uprave obavezan je izvjestavati organ zakonodavne
vlasti i organe izvrsne vlasti o stanju u oblasti za koju je
organ uprave osnovan i o provodjenju politike i izvrsavanju
zakona i drugih propisa, datih uputstava i smjernica i o poduzetim
mjerama, kao i o radu organa uprave kojim rukovodi.
Izvjestavanje iz stava 2. ovog clana, vrsi se po postupku utvrdjenom
u Poslovniku o radu Vlade Federacije, odnosno vlade kantona-zupanije.
Rukovodilac organa uprave obavezan je, na zahtjev drugih organa
vlasti, preduzeca (drustva), ustanova i drugih pravnih lica
izvjestavati te organe i pravna lica o pitanjima iz nadleznosti
organa uprave koja su od znacaja za ostvarivanje njihovih ovlastenja
i obaveza.
Clan 62.
Rukovodilac organa uprave
moze imati zamjenika, koji ga zamjenjuje ukoliko ovaj nije u
mogucnosti obavljati svoja ovlastenja i obaveze ili ako je mjesto
rukovodioca upraznjeno, dok novi rukovodilac ne preuzme duznosti,
sa svim njegovim ovlastenjima i odgovornostima u rukovodjenju
i pomaze rukovodiocu u provodjenju njegovih ovlastenja i obaveza.
Zamjenik rukovodioca organa uprave imenuje i smjenjuje organ
koji imenuje rukovodioca organa uprave, ako Ustavom i zakonom
nije drukcije odredjeno.
Clan 63.
Rukovodiocu organa uprave
u rukovodjenju pojedinim podruc jima rada pomaze rukovodeci
sluzbenici.
Rukovodece sluzbenike postavlja i smjenjuje rukovodilac organa
uprave, ako zakonom nije drukcije odredjeno.
Poslove inspekcijskog nadzora i druge znacajnije upravne i strucne
poslove obavljaju sluzbenici sa posebnim ovlastenjima i odgovornostima
(u daljem tekstu: sluzbenici sa posebnim ovlastenjima), koje
postavlja i smjenjuje rukovodilac organa uprave, ako zakonom
nije drukcije odredjeno.
Sluzbenici iz st. 1. i 3. ovog clana postavljaju se na radna
mjesta prema pravilniku o unutarnjoj organizaciji uprave.
Clan 64.
Rukovodilac organa uprave,
njegov zamjenik i rukovodeci sluzbenici na odredjenim poslovima
u organima uprave, koje odredi organ izvrsne vlasti, ne mogu
obavljati drugu sluzbu ili posao.
Odredbe stava 1. ovog clana ne odnose se na rad u sudovima u
svojstvu sudije porotnika, na rad u politickim strankama, na
nastavni i odgojni rad u ustanovama za obrazovanje i odgoj,
na samostalan naucni rad, na rad u kulturnim, umjetnickim i
naucnoistrazivackim ustanovama, na rad u sportskim organizacijama
i na javni rad u oblasti publicistike.
2. Odgovornost
rukovodioca organa uprave i njegovog zamjenika
Clan 65.
Rukovodilac organa uprave
i njegov zamjenik odgovorni su ako se u izvrsavanju svojih ovlastenja
i obaveza ne pridrzavaju politike koju je utvrdio organ zakonodavne
vlasti i smjernica tog organa, kao i uputstava i smjernica organa
izvrsne vlasti ili ako u okviru svojih nadleznosti ne osigurava
provodjenje zakona i drugih propisa ili ako iz drugih razloga
postane nedostojan vrsenju funkcije.
Clan 66.
U slucaju postojanja
odgovornosti iz clana 65. ovog zakona, rukovodilac organa uprave
i njegov zamjenik smjenjuju se sa funkcije, a smjenjivanje ne
iskljucuje krivicno gonjenje niti odgovornost u gradjanskom
postupku, ako Ustavom nije drukcije odredjeno.
Clan 67.
Prijedlog za smjenjivanje
rukovodioca organa uprave i njegovog zamjenika podnosi organ
odredjen Ustavom i zakonom.
Clan 68.
U postupku smjenjivanja
osigurat ce se rukovodiocu organa uprave, odnosno njegovom zamjeniku,
da se izjasni o cinjenicama zbog kojih se postavlja pitanje
njegove odgovornosti, kao i da daje obavijestenja i potrebne
podatke od znacaja za utvrdjivanje te odgovornosti.
Organ nadlezan za smjenjivanje, povodom prijedloga za smjenjivanje
donosi odluku kojom se utvrdjuje postojanje odgovornosti i smjenjivanje
ili odluku kojom se odbija prijedlog za smjenjivanje.
Povodom prijedloga za smjenjivanje organ nadlezan za smjenjivanje
moze, i kada nema osnova za donosenje odluke o smjenjivanju,
ukazati na nepravilnosti u radu rukovodioca i njegovog zamjenika.
Protiv odluke po prijedlogu za smjenjivanje rukovodioca organa
uprave i njegovog zamjenika, kao i odluke o udaljenju od obavljanja
funkcije dok se vodi postupak za smjenjivanje, ne mogu se koristiti
pravna sredstva.
Clan 69.
Organ nadlezan za smjenjivanje
moze, dok traje postupak smjenjivanja, udaljiti od obavljanja
ovlastenja i obaveza rukovodioca organa uprave, odnosno njegovog
zamjenika.
Clan 70.
Rukovilac organa uprave,
odnosno njegov zamjenik, ako smatra da nije u mogucnosti da
uspjesno obavlja povjerena ovlastenja i obaveze, odnosno posao
i ne moze preuzeti odgovornosti za njihovo vrsenje, ima pravo
podnijeti ostavku.
Rukovodilac, odnosno njegov zamjenik, ostaje na duznosti do
roka odredjenog zakonom, odnosno statutom. Podnesena ostavka
ne iskljucuje vodjenje postupka smjenjivanja iz razloga predvidjenih
clanom 65. ovog zakona.
VIII - SLUZBENICI
I NAMJESTENICI
Clan 71.
Poslove uprave u organima
uprave obavljaju sluzbenici.
Pomocno-tehnicke poslove za potrebe organa uprave obavljaju
namjestenici.
Clan 72.
O prijemu sluzbenika
i namjestenika u radni odnos u organ uprave, kao i o drugim
statusnim pitanjima tih lica, odlucuje rukovodilac organa uprave,
u skladu sa zakonom.
Clan 73.
Polozaj, prava, obaveze
i odgovornosti, kao i place i druga materijalna primanja sluzbenika
i namjestenika u organima uprave uredjuju se zakonom, odnosno
propisom gradskog i opcinskog vijeca, u skladu sa zakonom.
IX - SREDSTVA ZA
RAD ORGANA UPRAVE
Clan 74.
Sredstva za rad organa
uprave utvrdjuje organ zakonodavne vlasti na prijedlog organa
izvrsne vlasti, polazeci od potrebe osiguranja vrsenja poslova
iz nadleznosti organa uprave i drugih uvjeta za obavljanje poslova
iz nadleznosti organa uprave.
Sredstva za rad organa uprave cine: sredstva za place, sredstva
za posebne namjene, sredstva za materijalne troskove i sredstva
opreme.
Prihodi koje organi uprave ostvare svojom djelatnoscu unose
se u budzet Federacije, kantona-zupanije, grada, odnosno opcine,
ako zakonom, odnosno propisom gradskog i opcinskog vijeca nije
drukcije odredjeno.
Clan 75.
Visina sredstava za
materijalne troskove utvrdjuje se prema vrijednosti materijala
i usluga potrebnih za obavljanje poslova iz nadleznosti organa
uprave.
Sredstva za posebne namjene i sredstva opreme utvrdjuju se u
visini kojom se osigurava vrsenje funkcije organa uprave.
Sredstva za posebne namjene sluze za osiguranje odredjenih potreba
od znacaja za rad organa uprave i za obavljanje posebnih zadataka
organa uprave utvrdjenih zakonom.
Clan 76.
Rasporedjivanje sredstava
za materijalne troskove, sredstava za posebne namjene i sredstva
opreme vrsi rukovodilac organa uprave, ako zakonom, odnosno
propisom gradskog i opcinskog vijeca nije drukcije odredjeno.
Rukovodilac organa uprave odlucuje o koristenju sredstava iz
stava 1. ovog clana, u skladu sa zakonom, odnosno propisom gradskog
i opcinskog vijeca.
X - OSNOVNE ODREDBE
O INSPEKCIJSKOM NADZORU
Clan 77.
Poslove inspekcijskog
nadzora vrse, u okviru svoje nadleznosti, organi uprave, u skladu
sa ovim i drugim zakonom.
Clan 78.
Poslove inspekcijskog
nadzora, u okviru nadleznosti organa uprave, obavljaju inspektori.
Kad to potreba sluzbe zahtijeva, rukovodilac organa uprave moze
ovlastiti i drugog sluzbenika tog organa uprave koji ima odgovarajucu
strucnu spremu da izvrsi odredjene poslove inspekcijskog nadora,
odnosno da inspektoru pomaze u obavljanju tog nadzora o cemu
se donosi rjesenje.
Clan 79.
Inspektor ima iskaznicu,
kojom dokazuje svoje sluzbeno svojstvo, identitet i ovlastenjima
predvidjena zakonom.
Federalni ministar pravde propisuje oblik i sadrzaj iskaznice,
a iskaznicu inspektoru izdaje rukovodilac organa uprave u cijoj
je nadleznosti pojedina inspekcija.
Clan 80.
Postupak inspekcijskog
nadzora pokrece i vodi inspektor po sluzbenoj duznosti.
Svako ima pravo podnijeti zahtjev inspektoru da izvrsi odredjeni
inspekcijski pregled i da poduzme upravne mjere za koje je ovlasten
zakonom.
Po zahtjevu iz stava 2. ovog clana, inspektor je obavezan izvrsiti
inspekcijski pregled, saciniti zapisnik i preduzeti odgovarajuce
mjere i o tome pismeno obavijestiti podnosioca zahtjeva u roku
od 10 dana od dana prijema zahtjeva.
Clan 81.
Svako ciji rad podlijeze
inspekcijskom nadzoru duzan je inspektoru omoguciti obavljanje
nadzora i davati mu potrebna obavjestenja i podatke od znacaja
za obavljanje tog nadzora.
Clan 82.
U obavljanju inspekcijskog
nadzora inspektor ima pravo i obavezu da neposredno pregleda
poslovne prostorije i druge objekte, proces rada, proizvode
i drugu robu, isprave i druge dokumente, kao i da obavlja druge
radnje u skladu sa svrhom inspekcijskog nadzora (utvrdjivanje
identiteta osoba, saslusavanje, uzimanje uzoraka radi analiza
i sl.).
Clan 83.
Ako se inspektoru u
obavljanju inspekcijskog nadzora onemogucava vrsenje pregleda
ili pruzi fizicki otpor ili ako taj otpor osnovano ocekuje,
inspektor moze zatraziti pomoc nadlez ne policije, a policija
je obavezna pruziti potrebnu zastitu i omoguciti inspektoru
da izvrsi inspekcijski pregled.
Clan 84.
U obavljanju inspekcijskog
nadzora inspektor je obavezan postupati tako da se ne ugrozi
zakonom i drugim propisom odredjena tajna.
Clan 85.
O svakom inspekcijskom
pregledu inspektor je obavezan sastaviti zapisnik i u njemu
navesti cinjenicno stanje utvrdjeno inspekcijskim pregledom.
Zapisnik o inspekcijskom pregledu dostavlja se odgovornoj osobi
kod koje je obavljen inspekcijski pregled.
Clan 86.
Kada u obavljanju inspekcijskog
pregleda utvrdi da je povrijedjen zakon ili drugi propis cije
izvrsenje nadzire, inspektor ima ovlastenja i obavezu da nalozi
slijedece mjere:
1) narediti da se utvrdjeni nedostaci i nepravilnosti otklone
u odredjenom roku;
2) narediti poduzimanje odgovarajucih upravnih radnji koje je
preduzece i drugo pravno lice, institucija koja ima javna ovlastenja,
odnosno organ uprave obavezan da poduzme,
3) zabraniti poduzimanje radnji koje smatra da su u suprotnosti
sa zakonom ili drugim propisom nad cijim sprovodjenjem vrsi
nadzor,
4) izreci i naplatiti novcanu kaznu na licu mjesta, ako je za
to zakonom ovlasten,
5) poduzeti druge upravne mjere i radnje za koje je posebnim
zakonom ovlasten.
Clan 87.
Ako inspektor utvrdi
da je povredom zakona ili drugog propisa ucinjena povreda radne
duznosti, prekrsaj, privredni prijestup ili krivicno djelo,
duzan je, bez odlaganja, da podnese zahtjev za utvrdjivanje
odgovornosti zbog povrede radne duznosti ili ucinjenog prekrsaja
odnosno prijavu zbog ucinjenog privrednog prijestupa ili krivicnog
djela.
Clan 88.
O poduzimanju upravnih
mjera iz tac. 1, 2. i 3. clana 86. ovog zakona, inspektor obavezno
donosi rjesenje.
Osnov za donosenje rjesenja predstavlja cinjenicno stanje navedeno
u zapisniku iz odredbe stava 1. clana 85. ovog zakona.
Na rjesenje iz stava 1. ovog clana ovlastena osoba ima pravo
izjaviti zalbu nadleznom organu u roku od osam dana od dana
prijema rjesenja.
Rjesenje po zalbi mora se donijeti najkasnije u roku od 15 dana
od dana prijema zalbe.
Protiv rjesenja donosenog po zalbi iz stava 2. ovog clana, moze
se pokrenuti upravni spor kod nadleznog suda.
Clan 89.
Inspektor vodi evidenciju
o svim izvrsenim inspekcijskim pregledima i poduzetim upravnim
mjerama iz clana 86. ovog zakona.
Federalni ministar pravde propisuje sadrzaj i nacin vodjenja
evidencije iz stava 1. ovog clana.
Clan 90.
Inspektor moze privremeno
oduzeti dokumente i predmete koji u prekrsajnom ili sudskom
postupku mogu posluziti kao dokaz.
O privremenom oduzimanju dokumenata i predmeta iz stava 1. ovog
clana, inspektor je duzan izdati potvrdu.
Clan 91.
Inspektor je obavezan
pratiti provodjenje upravnih mjera nalozenih rjesenjem iz clana
88. ovog zakona i u granicama svojih ovlastenjima osigurati
njihovo provodjenje, ako se ne provedu na nacin i u roku kako
je rjesenjem odredjeno.
Ako inspektor ne moze osigurati provodjenje upravnih mjera u
smislu stava 1. ovog clana, obavijestit ce o tome bez odlaganja
rukovodioca organa uprave koje je obavezan preduzeti mjere radi
osiguranja provedbe nalozenih mjera.
Clan 92.
Inspektor moze poduzimati
i odgovarajuce preventivne aktivnosti u cilju sprecavanja nastupanja
stetnih posljedica zbog nedostatka i nepravilnosti u provedbi
zakona i drugih propisa cije izvrsenje nadzire, kao sto su:
upozorenje fizickih i pravnih lica na obaveze iz propisa, ukazivanje
na stetne posljedice, predlaganje mjera za otklanjanje njihovih
uzroka i sl.
Preduzece (drustvo), ustanova i drugo pravno lice i institucije
koje imaju javna ovlastenja, odnosno organ uprave kod kojih
je izvrsen inspekcijski pregled, obavezni su postupati po rjesenju
inspektora iz clana 88. ovog zakona.
Clan 93.
Poslove upravne inspekcije
nad izvrsenjem zakona iz oblasti uprave vrse organi uprave nadlezni
za poslove uprave, u skladu sa ovim i drugim zakonima.
XI - PRIMJENJIVANJE
ODREDABA DIJELA PRVOG OVOG ZAKONA NA KANTONALNE-ZUPANIJSKE ORGANE
UPRAVE, GRADSKE I OPCINSKE SLUZBE ZA UPRAVU, UPRAVNE USTANOVE
I DRUGE ORGANE I ODREDJENE SLUZBE
Clan 94.
Odredbe cl. 1. do 93.
ovog zakona primjenjuju se na kantonalne-z upanijske, opcinske
i gradske organe uprave, te upravne ustanove, ako kantonalnim-zupanijskim
zakonom nije drukcije odredjeno.
Odredbe cl. 1. do 93. ovog zakona primjenjivat ce se u opcinama
grada Mostara i u gradu Mostaru, ako drukcije ne odluci upravitelj
Evropske unije, dok su te opcine i grad pod upravom Evropske
unije.
Odredbe dijela prvog ovog zakona o osnovama organizacije organa
uprave, ovlastenjima, obavezama i odgovornostima rukovodilaca
organa uprave, sluzbenicima i namjestenicima i sredstvima za
rad organa uprave, shodno se primjenjuju i na strucne i druge
sluzbe organa zakonodavne vlasti i sluzbe organa izvrsne vlasti,
te na sudove, tuzilastva, pravobraniteljstva i druge organe
i institucije u kantonu-zupaniji, gradu i opcini, ako kantonalnim-z
upanijskim zakonom nije drukcije odredjeno.
Dio drugi
FEDERALNI ORGANI
UPRAVE I FEDERALNE USTANOVE
I - ZAJEDNICKE
ODREDBE
Clan 95.
Poslove uprave iz nadleznosti
Federacije obavljaju federalni organi uprave i federalne ustanove,
u okviru nadleznosti utvrdj enih Ustavom i federalnim zakonom.
Odredjene poslove uprave iz nadleznosti Federacije obavljaju,
na osnovu federalnog zakona, i drugi federalni organi.
Clan 96.
Federalni organi uprave
i federalne ustanove obavjestavaju javnost o svom radu davanjem
informacija stampi i drugim sredstvima informisanja, izdavanjem
sluzbenih publikacija, odrzavanjem konferencija rukovodilaca
federalnih organa uprave i federalnih ustanova sa predstavnicima
stampe i drugih sredstava javnog informisanja i osiguranjem
drugih uvjeta za upoznavanje javnosti sa radom federalnih organa
uprave i federalnih ustanova.
Clan 97.
Federalni organi uprave
i federalne ustanove obavezni su, na zahtjev stampe i drugih
sredstava javnog informiranja, preduzeca (drustva), ustanova
i drugih pravnih lica pruzati obavjestenja i davati podatke
o pojedinim pitanjima iz svoje nadleznosti koja su od neposrednog
interesa za rad sredstava javnog informisanja, preduzeca (drustva),
ustanova i drugih pravnih lica.
Podatke i obavjestenja o radu federalnog organa uprave, odnosno
federalne ustanove daje rukovodilac organa odnosno ustanove
ili sluzbenik u federalnom organu, odnosno ustanovi koga ovlasti
rukovodilac.
Federalni organi uprave i federalne ustanove uskratit ce davanje
podataka ako podaci predstavljaju drzavnu, vojnu, sluzbenu ili
poslovnu tajnu.
Clan 98.
Federalnim zakonom mogu
se, kada je to nuzno, pojedina pitanja organizacije uprave Federacije
i drukcije urediti za odredjeno upravno podrucje, ali prema
s nacelima utvrdjenim ovim zakonom.
Clan 99.
Sjediste federalnih
organa uprave i federalnih ustanova je u Sarajevu i Mostaru,
u skladu sa federalnim zakonom. Federalni organi uprave i federalne
ustanove mogu imati, ako je to potrebno, svoje organizacione
jedinice u mjestima izvan sjedista federalnog organa uprave
ili ustanove, kao i izvan teritorije Federacije, sto se uredjuje
pravilnikom o unutarnjoj organizaciji tih organa.
Propisom Vlade Federacije Bosne i Hercegovine ( u daljem tekstu:
Vlada Federacije) blize se uredjuje nacin organiziranja, osiguravanja
uvjeta za rad i druga pitanja od znacaja za rad organizacionih
jedinica iz stava 2. ovog clana.
II - ODNOS ORGANA
IZVRSNE VLASTI FEDERACIJE I FEDERALNIH ORGANA UPRAVE I FEDERALNIH
USTANOVA
1. Odnosi Vlade
Federacije i federalnih organa uprave i federalnih ustanova
prema predsjedniku i potpredsjedniku Federacije
Clan 100.
Radi ostvarivanja funkcija
izvrsne vlasti iz nadleznosti predsjednika i potpredsjednika
Federacije, Vlada Federacije i federalni organi uprave i federalne
ustanove dostavljaju predsjedniku i potpredsjedniku Federacije
informacije i obavjestenja o pitanjima iz svoje nadleznosti
i podatke, spise i drugu dokumentaciju koja je potrebna za izvrsavanje
nadleznosti predsjednika i potpredsjednika Federacije, kao i
izvjestaje o svom radu i o stanju u oblastima iz njihove nadleznosti,
na vlastitu inicijativu ili njihovo trazenje.
Vlada Federacije, federalni organi uprave i federalne ustanove
obavezni su postupati po zahtjevima i nalozima predsjednika
i potpredsjednika Federacije u pitanjima koja su od znacaja
za ostvarivanje poslova iz ustavne nadleznosti predsjednika
i potpredsjednika Federacije.
2. Odnos federalnih
organa uprave i federalnih ustanova prema premijeru i Vladi
Federacije
Clan 101.
U cilju osiguranja provodjenja
federalne politike i izvrsavanja federalnih zakona, Vlada Federacije,
odnosno premijer u vezi s tim utvrdjuje zadatke federalnim organima
uprave i federalnim ustanovama, izdaje zadatke u vezi sa predlaganjem
i davanjem preporuka u pogledu propisa iz okvira nadleznosti
federalnih organa uprave i federalnih ustanova, nalaze i povjerava
federalnim organima uprave izdavanje uputstava, institucija,
naredbi i donosenje propisa radi osiguranja izvrsavanja zakona
iz nadleznosti federalnih organa uprave i nalaze i povjerava
izvrsavanje drugih zadataka federalnim organima uprave i federalnim
ustanovama.
Clan 102.
Federalni organi uprave
i federalne ustanove obavezni su da u izvrsavanju poslova iz
svoje nadleznosti izvrsavaju i poslove koje im, u skladu sa
Ustavom Federacije, povjeri Vlada Federacije.
Clan 103.
Federalni organi uprave
i federalne ustanove obavezni su Vladi Federacije, odnosno premijeru
dostavljati izvjestaje o svom radu i o stanju u oblastima iz
njihove nadleznosti, kao i podatke, spise i drugu dokumenatciju
koja je potrebna za rad Vlade Federacije.
Clan 104.
Federalni organi uprave
i federalne ustanove mogu od Vlade Federacije, odnosno premijera
traziti upute i smjernice o odredjenim pitanjima provodjenja
federalne politike i izvrsavanja federalnih zakona i drugih
propisa.
Clan 105.
Federalni organi uprave
i federalne ustanove mogu Vladi Federacije, odnosno premijeru
predlagati razmatranje odredjenih pitanja iz svoje nadleznosti
i davati joj prijedloge za poduzimanje potrebnih mjera.
Clan 106.
Vlada federacije, odnosno
premijer ukinut ce propis i opci akt koji je donio rukovodilac
federalnog organa uprave i federalne ustanove, ako se utvrdi
da taj propis, odnosno opci akt nije u skladu sa Ustavom Federacije
i federalnim zakonom, odnosno propisom Vlade Federacije.
III - OSNIVANJE
I RUKOVODJENJE FEDERALNIM ORGANIMA UPRAVE I FEDERALNIM USTANOVAMA
1. Osnivanje federalnih
organa uprave i federalnih ustanova
Clan 107.
Federalni organi uprave
i federalne ustanove osnivaju se i njihove nadleznosti utvrdjuju
federalnim zakonom, u skladu sa ovim zakonom.
Clan 108.
Federalni organi uprave
jesu: federalna ministarstva i federalne uprave.
Federalne uprave mogu se osnivati kao samostalne federalne uprave
i kao federalne uprave u sastavu federalnog ministarstva.
Clan 109.
Federalno ministarstvo
osniva se za obavljanje upravnih i strucnih poslova iz nadleznosti
Federacije u oblastima u kojima federalni organi uprave, u cjelini
ili u vecem obimu, neposredno provode politiku iz izvrsavaju
ili osiguravaju izvrsavanje federalnih zakona i drugih federalnih
propisa i odgovaraju za njihovo izvrsavanje.
Clan 110.
Federalna uprava osniva
se za obavljanje odredjenih upravnih i strucnih poslova cija
priroda i nacin izvrsavanja zahtijeva posebnu organiziranost
i samostalnost u radu.
Clan 111.
Federalne ustanove jesu:
federalni zavodi i federalne direkcije.
Federalnim zakonom kojim se utvrdjuje organizacija i nadleznost
federalnih organa uprave i federalnih ustanova mogu se osnovati
i druge vrste federalnih ustanova.
Federalne ustanove mogu se osnovati kao samostalne federalne
ustanove i kao federalne ustanove u sastavu federalnog ministarstva.
Federalne ustanove imaju svojstvo pravnog lica, ako federalnim
zakonom nije drukcije odredjeno.
Clan 112.
Federalni zavod osniva
se za vrsenje odredjenih strucnih i drugih poslova koji pretezno
zahtijevaju primjenu strucnih i naucnih metoda rada i s njima
povezanih upravnih poslova cija priroda i nacin izvrsavanja
zahtijeva posebno organiziranje i samostalnost u radu.
Clan 113.
Federalna direkcija
osniva se za vrsenje odredjenih strucnih poslova pretezno privrednog
karaktera i s njima povezanih upravnih poslova cija priroda
i nacin izvrsavanja zahtijevaju posebno organiziranje i samostalnost
u radu.
Clan 114.
Federalne uprave i federalne
ustanove mogu se osnivati u sastavu federalnog ministarstva
ako je to potrebno zbog medjusobne povezanosti poslova iz nadleznosti
federalnog ministarstva i federalne uprave, odnosno federalne
ustanove i kad je, pored odredjenog stepena samostalnosti u
vrsenju poslova iz nadleznosti uprave, odnosno ustanove, potrebno
osigurati usmjeravanje i nadzor u obavljanju poslova tih uprava,
odnosno ustanova od strane federalnog ministarstva.
Clan 115.
U poslovima iz nadleznosti
federalne uprave, odnosno federalne ustanove koja se nalazi
u sastavu federalnog ministarstva, federalni ministar donosi
propise i opce akte za izvrsavanje federalnih zakona i vrsi
nadzor nad radom te uprave, odnosno ustanove, a ostale poslove
iz svoje nadleznosti uprava, odnosno ustanova vrsi samostalno.
U vrsenju nadzora iz stava 1. ovog clana, federalni ministar
ima ovlastenja:
1) rjesavati u upravnom postupku o pravnim sredstvima protiv
upravnih akata uprave, odnosno ustanove u sastavu federalnog
ministarstva, ako federalnim zakonom nije odredjeno da o tome
rjesava drugi organ;
2) davati saglasnost na akte uprave, odnosno ustanove u sastavu,
donesene izvan upravnog postupka, kada je to federalnim zakonom
odredjeno;
3) traziti izvjestaje i obavjestenja o radu uprave, odnosno
ustanove u sastavu u vezi sa izvrsavanjem poslova iz njihove
nadleznosti;
4) odrediti izvrsenje pojedinih zadataka iz nadleznosti uprave,
odnosno ustanove u sastavu i rokove za njihovo izvrsenje. Federalne
uprave i federalne ustanove iz stava 1. ovog clana, u izvrsavanju
poslova iz svoje nadleznosti, ostvaruju saradnju sa drugim organima,
preduzecima (drustvima) i drugim pravnim licima, a odnose prema
Vladi Federacije, predsjedniku i potpredsjedniku Federacije
i Parlamentu Federacije ostvaruje preko ministra koji rukovodi
ministarstvom u cijem se sastavu nalaze.
Clan 116.
Unutarnja organizacija
federalnih organa uprave i federalnih ustanova utvrdjuje se
pravilnikom.
Pravilnik o unutarnjoj organizaciji donosi rukovodilac federalnog
organa uprave, odnosno federalne ustanove, uz saglasnost Vlade
Federacije.
Unutarnja organizacija federalne uprave i federalne ustanove
u sastavu federalnog ministarstva utvrdjuje se, kao poseban
dio, pravilnikom o unutarnjoj organizaciji federalnog ministarstva
u cijem se sastavu nalaze.
Clan 117.
Vlada Federacije osniva
strucne, tehnicke i druge zajednicke ili samostalne sluzbe za
obavljanje odredjenih poslova za svoje potrebe i potrebe federalnih
organa uprave i federalnih ustanova i utvrdjuje njihov djelokrug.
Aktom o osnivanju sluzbe iz stava 1. ovog clana, moze se, ako
to priroda poslova zahtijeva, odrediti da sluzba ima svojstvo
pravnog lica.
Vlada Federacije moze osnivati odredjene sluzbe i druga tijela
za suradnju s medjunarodnim organizacijama, u skladu sa obavezama
preuzetim medjunarodnim ugovorima, i odrediti njihov djelokrug,
ovlastenjima i odgovornosti.
2. Rukovodjenje,
imenovanje i odgovornost rukovodilaca federalnih organa uprave
i federalnih ustanova
a) Rukovodjenje
federalnim organima uprave i federalnim ustanovama
Clan 118.
Federalnim ministarstvom
rukovodi federalni ministar.
Federalni ministar rukovodi, koordinira i nadzire aktivnosti
federalnog ministarstva, provodi federalnu politiku i izvrsava
federalne zakone i druge federalne propise iz okvira nadleznosti
svog ministarstva i izvrsava zadatke koje mu odredi premijer
i obavlja druge poslove utvrdjene Ustavom i federalnim zakonom.
Federalni ministar pomaze premijeru u provodjenju politike i
izvrsavanju federalnih zakona i drugih federalnih propisa.
Clan 119.
Federalnog ministra
imenuje predsjednik Federacije, uz saglasnost potpredsjednika
Federacije, nakon konsultacije sa premijerom ili sa kandidatom
za tu funkciju, s tim da imenovanje ministra zahtijeva potvrdu
vecine glasova zastupnika u Predstavnickom domu Parlamenta Federacije.
Federalnog ministra smjenjuje predsjednik Federacije na prijedlog
premijera.
Clan 120.
Federalni ministar ima
zamjenika.
Zamjenik federalnog ministra pomaze federalnom ministru u provodjenju
federalne politike i izvrsavanje federalnih zakona i drugih
federalnih propisa i u obavljanju ostalih funkcija federalnog
ministra utvrdjenih Ustavom i federalnim zakonom.
Zamjenik federalnog ministra zamjenjuje federalnog ministra
ukoliko ovaj nije u mogucnosti obavljati svoja ovlastenja i
obaveze ili ako je mjesto federalnog ministra upraznjeno, dok
novi federalni ministar ne preuzme duznost.
Clan 121.
Zamjenik federalnog
ministra imenuje se i smjenjuje na nacin predvidjen za imenovanje
i smjenjivanje federalnog ministra.
Zamjenik federalnog ministra i federalni ministar ne mogu biti
iz istog konstitutivnog naroda.
Clan 122.
Radom samostalne federalne
uprave i federalne ustanove rukovodi direktor.
Direktor iz stava 1. ovog clana, pored poslova odredjenih federalnim
zakonom, pomaze premijeru u provodjenju federalne politike i
izvrsavanju federalnih zakona i drugih propisa i izvrs ava zadatke
koje mu odredi premijer.
Clan 123.
Direktor samostalne
federalne uprave i federalne ustanove ima zamjenika.
Direktora i zamjenika direktora samostalne federalne uprave
i federalne ustanove imenuje Vlada Federacije, na usaglasen
prijedlog premijera i zamjenika premijera, ako federalnim zakonom
nije drukcije odredjeno.
Direktor i zamjenik direktora ne mogu biti iz istog konstitutivnog
naroda.
Radom federalne uprave i federalne ustanove u sastavu federalnog
ministarstva rukovodi direktor.
Direktora iz stava 4. ovog clana postavlja i smjenjuje Vlada
Federacije, na prijedlog federalnog ministra u cijem se sastavu
nalaze te uprave i ustanove.
Clan 124.
U slucaju da direktor
samostalne federalne uprave i federalne ustanove nije u mogucnosti
obavljati svoja ovlastenja i obaveze ili ako je mjesto direktora
upraznjeno, zamjenuje ga zamjenik direktora.
U slucajevima iz stava 1. ovog clana, direktor federalne uprave
i federalne ustanove u sastavu federalnog ministarstva zamjenjuje
rukovodeci sluzbenik koga odredi federalni ministar.
b) Odgovornost
federalnog ministra i njegovog zamjenika i direktora federalne
uprave i federalne ustanove
Clan 125.
Federalni ministar za
svoj rad odgovara predsjedniku Federacije i premijeru.
Zamjenik ministra za svoj rad odgovara predsjedniku Federacije
i premijeru.
Clan 126.
Direktor i zamjenik
direktora samostalne federalne uprave i federalne ustanove za
svoj rad odgovaraju Vladi Federacije i premijeru i zamjeniku
premijera.
Direktor federalne ustanove i federalne uprave koje se nalaze
u sastavu federalnog ministarstva za svoj rad odgovara Vladi
Federacije i federalnim ministru u cijem se sastavu nalazi ta
uprava i ustanova.
Clan 127.
Federalni ministar i
zamjenik federalnog ministra mogu podnijeti ostavku. Federalni
ministar i zamjenik federalnog ministra ostavku podnose predsjedniku
Federacije.
Direktor i zamjenim direktora samostalne federalne uprave i
federalne ustanove, kao i direktor federalne uprave i federalne
ustanove u sastavu federalnog ministarstva, ostavku podnose
Vladi Federacije.
Rukovodiocima, odnosno direktorima iz st. 1. i 3. ovog clana
u slucaju podnosenja ostavke funkcija prestaje danom njenog
podnosenja.
Clan 128.
Federalni ministar,
zamjenik federalnog ministra, direktor i zamjenik direktora
samostalne federalne uprave i federalne ustanove, kao i direktor
federalne uprave i ustanove u sastavu federalnog ministarstva,
ostvaruju svoja prava i obaveze iz radnog odnosa shodno propisima
koji se primjenjuju na sluzbenike federalnih organa uprave,
ako federalnim zakonom nije drukcije odredjeno.
Place federalnog ministra, zamjenika federalnog ministra, direktora
i zamjenika direktora samostalne federalne uprave i federalne
ustanove, kao i direktora federalne uprave i ustanove u sastavu
federalnog ministarstva, uredjuju se federalnim zakonom.
c) Rukovodeci sluzbenici
u federalnim organima uprave i federalnim ustanovama
Clan 129.
U rukovodjenju pojedinim
podrucjima rada federalnom ministru pomazu rukovodeci sluzbenici.
U federalnom ministarstvu mogu se postavljati: sekretar ministarstva,
pomocnici federalnog ministra, glavni federalni inspektor i
savjetnici federalnog ministra.
U samostalnoj federalnoj upravi i federalnoj ustanovi mogu se
postavljati pomocnici direktora, a u federalnoj upravi i ustanovi
u sastavu federalnog ministarstva, savjetnici direktora.
Clan 130.
Sekretar ministarstva
neposredno rukovodi i organizira opce, protokolarne i druge
poslove od znacaja za ostvarivanje funkcije ministra i u tom
pogledu koordinira vrsenje opcih i drugih poslova kojima se
osiguravaju odgovarajuci uvjeti za rad organizacionih jedinica
ministarstva i vrsi druge poslove koje mu odredi ministar.
Pomocnik federalnog ministra rukovodi odredjenim podruc jem
rada ili odredjenom organizacionom jedinicom i vrsi druge poslove
iz odredjene oblasti koje mu odredi federalni ministar, odnosno
direktor.
Glavni federalni inspektor neposredno organizira i rukovodi
radom federalnih inspektora u odredjenoj oblasti inspekcijskog
nadzora.
Savjetnik federalnog ministra vrsi slozenije poslove iz odredjene
oblasti koji zahtijevaju posebnu strucnost i samostalnost u
radu.
Clan 131.
Rukovodece sluzbenike
iz st. 1, 2. i 3. clana 130. ovog zakona, bez natjecaja, postavlja
i smjenjuje Vlada Federacije, na prijedlog federalnog ministra.
Pomocnika direktora samostalne federalne uprave i federalne
ustanove, bez natjecaja, postavlja i smjenjuje direktor federalne
uprave, odnosno federalne ustanove, uz saglasnost zamjenika
direktora.
Savjetnike ministra i savjetnike direktora iz stava 3. clana
129. ovog zakona, bez natjecaja, postavlja i smjenjuje federalni
ministar, uz saglasnost zamjenika federalnog ministra.
Clan 132.
Rukovodeci sluzbenici
za svoj rad odgovaraju federalnom ministru, odnosno direktoru
samostalne federalne uprave ili federalne ustanove.
Clan 133.
Pravilnikom o unutarnjoj
organizaciji federalnog ministarstva, odnosno federalne uprave
i federalne ustanove utvrdjuju se radna mjesta rukovodecih sluzbenika,
poslovi koje rukovodeci sluzbenici obavljaju i njihova ovlastenja
u vrsenju sluzbe.
Rukovodeci sluzbenici ostvaruju svoja prava, obaveze i odgovornosti
iz radnog odnosa shodno propisima koji se primjenjuju na sluzbenike
federalnih organa uprave, ako federalnim zakonom nije drukcije
odredjeno.
IV - PROPISI I
DRUGI AKTI FEDERALNIH ORGANA UPRAVE I FEDERALNIH USTANOVA
Clan 134.
Federalni organi uprave
i federalne ustanove donose provedbene propise iz svoje nadleznosti
u cilju omogucavanja izvrs avanja federalnih zakona i drugih
federalnih propisa i izdaju uputstva, instrukcije i naredbe,
te donose pojedinacne akte.
Federalni organi uprave i federalne ustanove mogu donostiti
provedbene propise odnosno opce akte samo kad su za to izricito
ovlasteni federalnim zakonom ili po zahtjevu premijera, ako
se temelji na federalnom zakonu i u granicama datog ovlastenja.
Provedbeni propisi i opci akti iz cl. 135. i 136. ovog zakona,
objavljuju se u "Sluzbenim novinama Federacije BiH".
Clan 135.
Provedbeni propis je
pravilnik.
Pravilnikom se razradjuju pojedine odredbe federalnih zakona
ili propisa Vlade Federacije radi osiguranja odgovarajuce primjene
tih zakona i propisa.
Clan 136.
Opci akti, u skladu
sa ovim zakonom, su: uputstva, instrukcije i naredbe ( u daljem
tekstu: opci akti).
Uputstvom se propisuje nacin rada u obavljanju odredjenih poslova
uprave iz nadleznosti federalnog organa uprave, odnosno federalne
ustanove.
Instrukcijom se utvrdjuju blize pravila i uputstva za rad na
provodjenju i primjeni odredjenih federalnih zakona i drugih
federalnih propisa.
Naredbom se naredjuje ili zabranjuje postupanje u odredjenoj
situaciji koja ima opci znacaj.
Clan 137.
U odlucivanju u upravnom
postupku, kao i u drugim slucajevima predvidjenim federalnim
zakonom, rukovodioci federalnog organa uprave i federalne ustanove
donose rjesenja i druge pojedinacne akte.
Clan 138.
Provedbene propise,
opce akte i pojedinacne akte federalnog organa uprave, odnosno
federalne ustanove donose rukovodioci tih organa i ustanova.
Rukovodioci iz stava 1. ovog clana mogu ovlastiti svoje zamjenike,
rukovodece sluzbenike ili pojedine sluzbenike da donose pojedinacne
akte, o cemu se donosi posebno rjesenje.
V - ODNOSI FEDERALNIH
ORGANA UPRAVE I FEDERALNIH USTANOVA PREMA KANTONALNIM-ZUPANIJSKIM
ORGANIMA UPRAVE I KANTONALNIM-ZUPANIJSKIM USTANOVAMA
Clan 139.
Odnosi izmedju federalnih
organa uprave i federalnih ustanova i kantonalnih-zupanijskih
organa uprave i kantonalnih-zupanijskih ustanova, odnosno sa
gradskim i opcinskim sluzbama za upravu u poslovima izvrsavanja
federalne politike i federalnih zakona i drugih federalnih propisa
iz iskljucive nadleznosti Federacije, kad je izvrsavanje te
politike i tih propisa povjereno kantonalnim-zupanijskim organima
uprave i kantonalnim-zupanijskim ustanovama, odnosno gradskim
i opcinskim sluzbama za upravu, kao i u poslovima izvrsavanja
federalne politike i federalnih zakona i drugih federalnih propisa
iz zajednic ke nadleznosti Federacije i kantona-zupanije, zasnivaju
se na ovlastenjima i obavezama utvrdjenim federalnim zakonom
i drugim federalnim propisima, u skladu sa Ustavom, na uzajamnoj
suradnji, medjusobnom obavjestavanju, dogovaranju, razmjeni
iskustava i strucnoj pomoci.
Clan 140.
U cilju osiguranja izvrsavanja
federalne politike i federalnih zakona i drugih propisa iz okvira
nadleznosti iz clana 139. ovog zakona i medjunarodnih ugovora
koje su zakljucile Federacija i Bosna i Hercegovina, federalni
organi uprave i federalne ustanove staraju se o izvrsavanju
te politike i tih propisa i ugovora i mogu, u okviru svoje nadleznosti,
traziti od odgovarajucih kantonalni-zupanijskih organa, gradonacelnika
i opcinskih nacelnika, podatke i obavjestenja o izvrsavanju
te politike i tih propisa i medjunarodnih ugovora, kao i stanju
u odgovarajucoj oblasti.
Kantonalni-zupanijski organi uprave, kantonalne-zupanijske ustanove,
gradonacelnik i opcinski nacelnici obavezni su, u skladu sa
federalnim zakonom, izvjestavati federalne organe uprave i federalne
ustanove o izvrsavanju federalne politike i federalnih zakona
i drugih federalnih propisa i medjunarodnih ugovora iz stava
1. ovog clana i na njihovo trazenje dostavljati im potrebne
podatke, spise i obavjestenja.
Clan 141.
Federalni organi uprave
i federalne ustanove mogu, ako su za to ovlasteni federalnim
zakonom izdavati kantonalnim-z upanijskim organima uprave, kantonalnim-zupanijskim
ustanovama i gradskim i opcinskim sluzbama za upravu instrukcije
za izvrsavanje politike, propisa i ugovora iz clana 139. ovog
zakona.
Ako ocijeni da instrukcija iz stava 1. ovog clana, nije saglasna
sa utvrdjenom federalnom politikom ili federalnim zakonom ili
drugim federalnim propisom, nadlezni kantonalni-zupanijski organ
uprave, odnosno gradonacelnik i opcinski nacelnik mogu podnijeti
prigovor Vladi Federacije.
Prigovor se podnosi preko federalnog organa uprave, odnosno
federalne ustanove, koji je izdao instrukciju, s tim da prigovor
ne zadrzava izvrsenje instrukcije.
Clan 142.
Federalni organ uprave,
odnosno federalna ustanova, obavezan je da, u skladu sa ovlastenjima
utvrdjenim federalnim zakonom, neposredno izvrsava propise i
medjunarodne ugovore iz clana 139. ovog zakona, ako kantonalni-zupanijski
organ uprave ili ustanova, odnosno gradonacelnik ili opcinski
nacelnik i pored upozorenja federalnog organa uprave, odnosno
federalne ustanove, ne izvrsava politiku, propise ili ugovore
i ako bi odlaganje tog izvrsenja moglo izazvati teze stetne
posljedice.
U slucaju iz stava 1. ovog clana, federalni organ uprave, odnosno
federalna ustanova obavijestit ce o tome Vladu Federacije, koja
ce o tome obavijestiti vladu kantona-zupanije, odnosno gradsko
ili opcinsko vijece, radi dogovornog otklanjanja uzroka zbog
kojih je bilo potrebno da federalni organ uprave, odnosno federalna
ustanova neposredno izvrsava federalnu politiku, federalne propise
ili ugovore.
Clan 143.
Troskovi u vezi sa neposrednim
izvrsavajem politike, propisa i ugovora iz clana 139. ovog zakona
padaju na teret kantona-z upanije, odnosno grada i opcine ciji
organ uprave, odnosno sluzba za upravu nije izvrsavao tu politiku,
propise ili ugovore.
Vlada kantona-zupanije, odnosno gradonacelnik i opcinski nacelnik
mogu podnijeti prigovor Vladi Federacije na visinu troskova
iz stava 1. ovog clana, cija je odluka konacna.
VI - INSPEKCIJSKI
NADZOR
1. Zajednicke odredbe
o inspekcijskom nadzoru
Clan 144.
Poslove inspekcijskog
nadzora nad sprovodjenjem federalnih zakona i drugih federalnih
propisa vrse federalni organi uprave, u skladu sa odredbama
ovog zakona i drugim federalnim zakonima o inspekcijskom nadzoru.
Clan 145.
Poslove inspekcijskog
nadzora iz nadleznosti federalnog organa uprave, vrse federalni
inspektori.
Federalni inspektor moze biti osoba koja ima zavrsenu odgovarajucu
visoku skolsku spremu, polozen strucni ispit i radno iskustvo
od najmanje tri godine nakon polozenog strucnog ispita.
Clan 146.
O poduzimanju upravnih
mjera kojima se naredjuje otklanjanje utvrdjenih nedostataka
i nepravilnosti i poduzimanje drugih upravnih mjera i radnji
za koje je ovim i drugim federalnim zakonom ovlasten, federalni
inspektor donosi rjesenje.
Na rjesenje iz stava 1. ovog clana, ovlasteno lice kod koga
je izvrsen inspekcijski pregled ima pravo izjaviti zalbu u roku
od osam dana od dana prijema rjesenja.
Zalba iz stava 2. ovog clana izjavljuje se federalnom ministru
ciji je inspektor donio rjesenje.
Rjesenje po zalbi mora se donijeti najkasnije u roku od 15 dana
od dana prijema zalbe.
Na rjesenje donijeto po zalbi moze se pokrenuti upravni spor
kod Vrhovnog suda Federacije Bosne i Hercegovine.
Clan 147.
U vrsenju inspekcijskog
nadzora federalni inspektori ostvaruju saradnju sa nadleznim
kantonalnim-zupanijskim, odnosno gradskim i opcinskim inspektorima
u pitanjima koja su od zajednickog interesa za vrsenje inspekcijskog
nadzora i pruzaju im strucnu pomoc.
2. Upravna inspekcija
Clan 148.
Poslove upravne inspekcije
nad izvrsavanjem ovog zakona i federalnih zakona koji se odnose
na sluzbenike i namjestenike organa uprave, upravni postupak
i posebne upraven postupke, kao i kancelarijsko poslovanje u
organima uprave, vrsi Federalno ministarstvo pravde ( u daljem
tekstu: Ministarstvo pravde).
Clan 149.
Poslove upravne inspekcije
iz clana 148. ovog zakona neposredno vrse federalni upravni
inspektori.
Za federalnog upravnog inspektora moze se postaviti diplomirani
pravnik koji ima polozen strucni ispit za sluzbenike federalnih
organa uprave i najmanje tri godine radnog iskustva na najslozenijim
upravnim poslovima poslije polozenog strucnog ispita.
Clan 150.
Federalni upravni inspektor
u vrsenju inspekcijskog nadzora nad izvrsavanjem federalnih
zakona i drugih propisa iz clana 148. ovog zakona vrsi nadzor
narocito u pogledu:
1) ostvarivanja prava i pravnih interesa i izvrsavanja obaveza
gradjana, poduzeca (drustva), ustanova i drugih pravnih lica
u upravnom postupku;
2) primjene propisa koji se odnose na organizaciju i nacin rada
federalnih organa uprave i federalnih ustanova;
3) radnih odnosa u federalnim organima uprave i ustanovama i
ispunjavanje uvjeta sluzbenih osoba koje rade na poslovima upravnog
rjesavanja u institucijama koje imaju javna ovlastenja;
4) rjesavanja upravnih stvari u propisanim rokovima;
5) pravilnosti primjene propisa o upravnom postupku;
6) nacinu prikupljanja dokaza u upravnom postupku, a posebno
dokaza koji se pribavljaju po sluzbenoj duznosti;
7) provodjenja administrativnog izvrsenja;
8) pruzanja pravne pomoci gradjanima, preduzecima (drustvima)
i drugim pravnim licima u upravnim postupcima;
9) vodjenje evidencije o upravnim predmetima;
10) primjene propisa o kancelarijskom poslovanju.
Inspekcijski nadzor u vezi sa pitanjima iz tac. 1), 4), 5),
6), 7) i 9) stava 1. ovog clana, vrsi se i u kantonalnim-zupanijskim
organima uprave, odnosno sluzbama za upravu grada i opcine,
kao i institucijama koje imaju javna ovlastenja, kada te institucije,
organi u sluzbe rjesavaju o pravima i pravnim interesima gradjana,
preduzeca (drustava), ustanova i drugih pravnih lica u upravnom
postupku, na osnovu federalnih zakona i drugih federalnih propisa.
Clan 151.
Ako federalni upravni
inspektor utvrdi da utvrdjene nepravilnosti i nedostaci u radu
proizilaze iz razloga strucne nesposobnosti sluzbenika za obavljanje
poslova na koje je rasporedjen, predlozit ce rukovodiocu organa
uprave ili ustanove da tog sluzbenika rasporedi na druge poslove.
Clan 152.
U vrsenju inspekcijskog
nadzora federalni upravni inspektor sastavlja zapisnik o izvrsenom
inspekcijskom pregledu, koji narocito sadrzi: utvrdjeno cinjenicno
stanje i nepravilnosti i nedostatke u radu.
Primjerak zapisnika federalni upravni inspektor dostavlja rukovodiocu
organa uprave ili ustanove, a po potrebi i Vladi Federacije,
odnosno vladi kantona-zupanije i gradonacelniku, odnosno opcinskom
nacelniku, u slucajevima iz stava 2. clana 150. ovog zakona.
Clan 153.
Ako federalni upravni
inspektor u vrsenju inspekcijskog nadzora utvrdi da je povrijedjen
federalni zakon ili drugi federalni propis, duzan je donijeti
rjesenje i njime naloziti mjere iz clana 86. ovog zakona.
Clan 154.
Protiv rjesenja iz clana
153. ovog zakona rukovodilac organa uprave, odnosno gradonacelnik
i opcinski nacelnik, kao i institucija koja ima javna ovlastenja,
mogu u roku od osam dana od dana prijema rjesenja izjaviti zalbu
federalnom ministru pravde.
Zalba na rjesenje iz stava 1. ovog clana, odlaze izvrsenje rjesenja.
Protiv rjesenja federalnog ministra pravde donesenog po zalbi
moze se pokrenuti upravni spor kod Vrhovnog suda Federacije.
Clan 155.
Ako federalni upravni
inspektor utvrdi da se povredama federalnih zakona i drugih
federalnih propis gradjanima, preduzec ima (drustvima) i drugim
pravnim licima onemogucava ostvarivanje njihovih prava i pravnih
interesa u propisanim rokovima, ili na drugi nacin, federalni
upravni inspektor obavezan je da o tome, bez odlaganja pismeno
upozna Vladu Federacije, odnosno vladu kantona-zupanije, gradonacelnika
i opcinskog nacelnika, da ukaze na posljedice koje su iz takvog
stanja nastupile ili bi mogle nastupiti i da predlozi preduzimanje
odgovarajucih mjera.
Clan 156.
Gradjani, preduzeca
(drustva) i druga pravna lica imaju pravo da se, radi zastite
svojih prava utvrdjenih ovim i drugim federalnim zakonima i
drugim federalnim propisima, obracaju usmeno ili pismeno federalnoj
upravnoj inspekciji u svim slucajevima kad im se na bilo koji
nacin otezava da brzo i jednostavno ostvaruju svoja prava i
pravne interese ili izvrsavaju svoje obaveze kod organa uprave
ili ustanove, odnosno institucije koja ima javna ovlastenja,
a narocito:
1) ako im se u zakonom propisanom roku ne rjesavaju zahtjevi
i zalbe u upravnom postupku;
2) ako se od njih trazi da u upravnom postupku dokazuju cinjenice
uvjerenjima i drugim javnim ispravama koje je po sluzbenoj duznosti,
u skladu sa ovim zakonom, obavezan da pribavlja sluzbenik koji
vodi upravni postupak;
3) ako im se ne izvrsavaju upravni akti doneseni radi ostvarivanja
prava i pravnih interesa u upravnom postupku;
4) ako im se ne pruza pravna pomoc u ostvarivanju prava i pravnih
interesa i u izvrsavanju obaveza u upravnom postupku. Federalni
upravni inspektor obavezan je odmah postupiti po zahtjevu iz
stava 1. ovog clana, na nacin utvrdjen odredbama clana 80. stav
3. ovog zakona.
VII - SREDSTVA
ZA RAD FEDERALNIH ORGANA UPRAVE I FEDERALNIH USTANOVA
1. Zajednicke odredbe
Clan 157.
Sredstva za rad federalnih
organa uprave i federalnih ustanova, kao i sredstva za rad kantonalnih-zupanijskih
organa kojima je povjereno izvrsavanje federalne politike i
federalnih propisa iz clana 139. ovog zakona, osiguravaju se
u budzetu Federacije.
Federalni organi uprave i federalne ustanove mogu ostvarivati
prihod u okviru svoje djelatnosti kada je to odredjeno federalnim
zakonom ili propisom donesenim na osnovu federalnog zakona.
Prihodi iz stava 2. ovog clana, unose se u budzet Federacije.
Izuzetno, federalnim zakonom ili propisom Vlada Federacije donesenim
na osnovu federalnog zakona, moze se propisati da federalni
organ uprave, odnosno federalna ustanova, prihode koje ostvari
u okviru svoje djelatnosti koristi za odredjene namjene iz svoje
nadleznosti.
Clan 158.
Sredstva za rad federalnih
organa uprave i federalnih ustanova su:
1) sredstva za place,
2) sredstva za materijalne troskove,
3) sredstva za posebne namjene i
4) sredstva opreme.
2. Sredstva za
place
Clan 159.
Federalni organ uprave,
odnosno federalna ustanova stice sredstva za place sluzbenika
i namjestenika, ovisno od vrste i obima poslova i zadataka utvrdjenih
u programu rada organa uprave, odnosno ustanove i uvjeta njihovog
izvrsavanja.
Place sluzbenika i namjestenika u federalnim organima uprave,
odnosno u federalnim ustanovama, uredjuju se federalnim zakonom.
3. Sredstva za
materijalne troskove
Clan 160.
Sredstva za materijalne
troskove sluze za:
1) nabavku potrosnog materijala, sitnog inventara i ogrijeva;
2) isplatu troskova za osvjetljenje i odrzavanje cistoce u radnim
prostorijama;
3) isplatu troskova za postansko-telefonsko-telegrafske usluge,
zakup i redovno odrzavanje radnih prostorija;
4) nabavku strucnih publikacija, literature i stampanje sluzbenih
materijala;
5) isplatu putnih i drugih troskova koji predstavljaju osobna
primanja, a koji se po posebnim propisima priznaju federalnom
organu uprave, odnosno federalnoj ustanovi u materijalne troskove;
6 ) isplatu drugih troskova potrebnih za vrsenje djelatnosti
federalnog organa uprave, odnosno federalne ustanove;
7) isplatu naknade za pokrice izdataka za ishranu sluzbenika
i namjestenika u roku rada, naknade za prijevoz sluzbenika i
namjestenika na posao i s posla, naknade za koristenje godisnjeg
odmora i druge materijalne troskove.
Clan 161.
Sredstva za odredjene
materijalne troskove koji su zajednicki za sve ili vise federalnih
organa uprave, odnosno federalnih ustanova (grijanje, osvjetljenje,
odrzavanje radnih prostorija i sl.) dodjeljuju se, po pravilu,
organu ili zajenickoj sluzbi u cijem je djelokrugu vrsenje poslova
koji cine zajednicke troskove, o cemu odlucuju Vlada Federacije
na prijedlog federalnog ministra pravde.
4. Sredstva za
posebne namjene
Clan 162.
Sredstva za posebne
namjene sluze za:
1) podmirenje odredjenih posebnih potreba u vezi sa radom federalnog
organa uprave, odnosno federalne ustanove;
2) finansiranje neprivrednih investicija;
3) naknade po ugovorima za naucnoistrazivacke i druge strucne
poslove i strucno usavrsavanje;
4) namjene koje se ne finansiraju iz drugih sredstava.
Sredstva za posebne namjene mogu se koristiti neposredno iz
budzeta Federacije ili prenijeti na poseban racun federalnog
organa uprave, odnosno federalne ustanove.
5. Sredstva opreme
Clan 163.
Sredstva opreme su:
1) inventar i druge pokretne stvari;
2) novcana sredstva namijenjena za nabavku opreme;
3) druga novcana sredstva koja se izdvoje po zavrsnom racunu
i novcana sredstva dobivena prodajom, davanjem na koristenje,
u zakupu ili poslugu stvari i opreme;
4) druga novcana sredstva koja, u skladu sa federalnim zakonom
sluze za nabavku opreme federalnog organa uprave, odnosno federalne
ustanove.
Clan 164.
Federalni organ uprave,
odnosno federalna ustanova moze sredstva opreme koristiti zajedno
sa drugim federalnim organima, federalnim ustanovama i drugim
federalnim institucijama.
Vlada Federacije moze utvrditi da se pojedina sredstva opreme
obavezno zajednicki koriste za sve federalne organe uprave i
federalne ustanove ili za dva ili vise federalnih organa uprave,
odnosno federalnih ustanova i odrediti nacin zajednickog koristenja
tih sredstava.
Clan 165.
Federalno ministarstvo
finansija-Federalno ministarstvo finacija donosi provedbene
propise ili opce akte o materijalno-finansijskom polovanju federalnih
organa uprave i federalnih ustanova.
VIII - PRIMJENJIVANJE
ODREDABA OVOG ZAKONA NA ODREDJENE ORGANE I SLUZBE FEDERACIJE
Clan 166.
Odredbe ovog zakona
o sredstvima za rad federalnih organa uprave i federalnih ustanova,
shodno se primjenjuju na Parlament Federacije, predsjednika
i potpredsjednika Federacije, Vladu Federacije i njihove sluzbe,
federalne sudove, federalno tuzilastvo, federalno pravobranilastvo,
federalne ustanove za izvrsenje krivicnih sankcija i druge federalne
institucije, ako za pojedine od tih organa, sluzbi i institucija
federalnim zakonom nije drukcije odredjeno.
Odredbe ovog zakona o rukovodiocima federalnih organa uprave,
njihovim zamjenicima i rukovodecim sluzbenicima shodno se primjenjuju
na rukovodioce, njihove zamjenike i rukovodec e sluzbenike u
federalnim organima i njihovim strucnim sluzbama iz stava 1.
ovog clana, ako federalnim zakonom nije drukcije odredjeno.
IX - KAZNENE ODREDBE
Clan 167.
Novcanom kaznom od 2.000
do 8.000 KM kaznit ce se za prekrsaj preduzece (drustvo), ustanova
i drugo pravno lice, kao i institucija koja ima javna ovlastenja:
1) ako na zahtjev organa uprave ne dostavlja izvjestaje, podatke
i informacije iz oblasti svoje djelatnosti (clan 31. stav 2.
i clan 46. stav 2.),
2) ako zahtjev stranaka (gradjana) ne rjesavaju u propisanim
rokovima (clan 47. stav 1., a u vezi sa clanom 52. stav 2.),
3) ako ne postupe po podnijetoj predstavci i prijedlogu stranke
i u propisanom roku ne daju pismeni odgovor (clan 49., a u vezi
sa clanom 52. stav 2.),
4) ako po sluzbenoj duznosti ne pribavljaju uvjerenja i druge
javne isprave o cinjenicama o kojima se vodi sluzbena evidencija
ili ako zahtijevaju da stranke pribavljaju ta uvjerenja i javne
isprave (clan 50., a u vezi sa clanom 52. stav 2.),
5) ako inspektoru onemogucavaju vrsenje inspekcijskog pregleda
i ne daju mu potrebne podatke i obavjestenja (clan 81.),
6) ako ne postupe po preventivnim mjerama inspektora ili po
rjesenju inspektora (clan 92.),
7) ako se gradjanima, preduzecima (drustvima) i drugim pravnim
licima onemogucava ili otezava ostvarivanje njihovih prava i
pravnih interesa (clan 155.),
8) ako se ne postupi po zahtjevu iz clana 156. ovog zakona.
Za prekrsaj iz stava 1. ovog clana kaznit ce se novcanom kaznom
od 200 do 1.000 KM i odgovorna osoba u preduzecu (drustvu),
ustanovi i drugom pravnom licu, kao i institucija koja ima javna
ovlastenja.
Novcanom kaznom iz stava 2. ovog clana kaznit ce se za prekrsaj
iz stava 1. ovog clana i odgovorna osoba u organu uprave.
Clan 168.
Novcanom kaznom od 1.000
do 4.000 KM kaznit ce se za prekrsaj preduzece (drustvo), ustanova
i drugo pravno lice ako organu uprave ne dostavi u propisanom
roku trazene podatke ili akte u vezi sa postupanjem u upravnom
postupku, vrsenjem upravnog nadzora ili pracenjem stanja u odredjenoj
oblasti.
Za prekrsaj iz stava 1. ovog clana kaznit ce se novcanom kaznom
od 200 do 800 KM i odgovorna osoba u poduzecu (drustvu), ustanovi
i drugom pravnom licu i organu uprave.
Clan 169.
Novcanom kaznom od 150
do 500 KM kaznit ce se za prekrsaj odgovorna osoba u organu
uprave ako ne postupi u skladu sa odredbama cl. 39, 43, 47,
49. 50., clana 80. stav 3., cl. 89. i 90., clana 140. stav 2.
i clana 156. ovog zakona.
Clan 170.
Do pustanja u opticaj
"KM" novcane kazne predvidjene u cl. 167. do 169. ovog zakona
mogu se placati u protuvrijednosti valuta koje se koriste u
Platnom prometu Federacije Bosne i Hercegovine po srednjem kursu
koji objavljuje nadlezna finansijaka institucija na dan placanja.
Clan 171.
Odgovornom osobom u
organu uprave u smislu cl. 167. do 169. ovog zakona smatra se
rukovodilac organa uprave, inspektor, kao i sluzbenik koji je
zaduzen da neposredno izvrsi odredjeni posao, a nije izvrsio
taj posao ili je izvrsio radnju suprotno datoj obavezi.
X - PRELAZNE I
ZAVRSNE ODREDBE
Clan 172.
Federalni zakoni i drugi
federalni propisi o organizaciji federalnih organa uprave i
federalnih ustanova uskladit ce se sa odredbama ovog zakona
u roku od sest mjeseci od dana stupanja na snagu ovog zakona.
Clan 173.
Vlada Federacije propisat
ce nacela za utvrdjivanje unutarnje organizacije federalnih
organa uprave i federalnih ustanova, kao i kancelarijsko poslovanje
u federalnim i kantonalnim-zupanijskim organima uprave, gradskim
i opcinskim sluzbama za upravu i postupak sa arhivskim predmetima
u tim organima, odnosno sluzbama za upravu, te postupak primopredaje
sluzbenih akata izmedju ukinutih, odnosno novoosnovanih federalnih
organa uprave i federalnih ustanova i strucnih sluzbi, na prijedlog
federalnog ministra pravde.
Propisi iz stava 1. ovog clana donijet ce se u roku od sest
mjeseci od dana stupanja na snagu ovog zakona.
Federalni ministri koji su ovim zakonom ovlasteni za donosenje
propisa za provodjenje pojedinih odredaba ovog zakona donijet
ce te propise u roku od sest mjeseci od dana stupanja na snagu
ovog zakona.
Clan 174.
Sluzbe iz clana 54.
ovog zakona organizirat ce u skladu sa odredbama ovog zakona
u roku od sest mjeseci od dana stupanja na snagu ovog zakona.
Clan 175.
Danom stupanja na snagu
ovog zakona prestaje primjena propisa o upravi, kao i drugih
zakona o drzavnoj upravi koji se primjenjuju na teritoriji Federacije
do dana stupanja na snagu ovog zakona.
Clan 176.
Ovaj zakon stupa na
snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Sluzbenim novinama
Federacije BiH".
Predsjedavajuci
Doma naroda
Mariofil Ljubic, s. r.
Predsjedavajuci
Predstavnickog doma
Enver Kreso, s. r.